tennis.se har pratat med Hult x 2 inför årets Nordea Open och BNP Paribas Nordic Open (tidigare Stockholm Open)- två årligen återkommande klassiker på svensk tennismark.

Utöver Billie Jean King Cup och Davis Cup är ATP250-tävlingarna Nordea Open och BNP Paribas Nordic Open högsta kategorin bland internationella tävlingar i Sverige. I Båstad, där både dam- och herrtävlingen fick pris som Årets turnering i sina kategorier förra året, har biljetterna släppts till sommarens tennisfest 8-21 juli.

“Lapp på luckan” i Båstad. Foto: Mathilda Ahlberg / Bildbyrån

Arena Båstad-bossen Christer Hult kan redan skönja ännu ett succéår för grustävlingen.
– Förra året tangerades besökssiffrorna under herrveckan från 2011 när Robin Söderling vann. Jag tror att det beror på startfältet, men vi kan också se en effekt av att det kom mycket folk året dessförinnan. Trycket ökar på nästkommande år. I slutet av februari hade vi sålt lika mycket som i mitten av maj förra året. Biljettförsäljningen brukar ta fart på allvar i samband med Roland Garros. Förutom den stora tennisintresserade publiken har vi aktiveringen hos våra partners där vi exempelvis förra året hade 5 500 gäster från Nordea och 1 400 från Porsche, säger Christer Hult.

Biljetterna till årets BNP Paribas Open i Kungl. Tennishallen, det vi tidigare kallade Stockholm Open, släpps i slutet av maj månad.
Hult är förresten ett gångbart namn när det gäller de blågula ATP-tävlingarna.

Fullsatt i Kungliga. Foto: Michael Campanella / Bildbyrån

För två månader sedan blev Rasmus Hult ny CEO för tävlingen som drivs och ägs av SALK, KLTK och Tennis Stockholm. Rasmus har nio SM-guld i squash i prisskåpet, är ekonom och har jobbat både inom bank- och byråvärlden. De senaste fyra åren har han jobbat som marknadschef på svenskbaserade Everysports kontor i New York.
– Det var en jätterolig resa att etablera oss i USA och Kanada. När det här dök upp kände jag att det var ett drömjobb där jag kan kombinera tennis med affärer. Även om jag hållit i ett annat rack som spelare så har jag alltid varit tennisentusiast och var en flitig besökare på gamla Stockholm Open. Jag känner mig väldigt trygg med produkten vi ska leverera. Vi har väldigt höga ambitioner och vill vara den ledande 250-tävlingen i världen. Det är en anrik turnering med en historia som inte går att köpa för pengar och som gör tävlingen extremt intressant. Adderat med ett modernt tapp gör det till en turnering som sticker ut, säger Rasmus och bjuder på några nyheter inför tävlingen i oktober.

Rasmus Hult.

– En är att vi bytt cateringpartner. Vi har numera att samarbete med Svenska Brasserier som har några av de mest kända och omtyckta restaurangerna i Stockholm som till exempel Riche, Teatergrillen och Sturehof. De vill använda sina varumärken hos oss och det kommer höja upplevelsen.

Blir det en snobbigare tävling?
– Nej, det kommer inte bli någon snobbig stämpel. Vi exkluderar ingen utan höjer kvaliteten för alla typer av besökare. Har du köpt en vanlig biljett så får du en bättre upplevelse på köpet.
– Den andra nyheten som vi släppte nu är att vi skrivit ett nytt tvåårsavtal med SVT. Det betyder mycket för tävlingen men även generellt mycket för svensk tennis då SVT har en räckvidd på 3,5 miljoner tittare inklusive sändningarna under tävlingsveckan. När SVT stiger in betyder det en extrem spridning, även i SVT:s övriga kanaler som morgonsoffan och andra program.

Pavel Kotov, Thomas Enqvist och Gael Monfils efter prisutdelningen förra året. Foto: Michael Campanella / Bildbyrån

Magnus Norman är ansiktet utåt i Båstad i rollen som Tournament Director. I Stockholm är det Thomas Enqvist som håller i det sportsliga och har kontakten med de spelare som är aktuella. Båda har vunnit respektive turnering.
– Jag och Thomas har en tät dialog. Jag ger honom en spelarbudget och han har kontakten med en massa spännande spelare. En topp tio-spelare är klar samt ytterligare några och det finns fler extremt spännande namn på gång som Thomas tror blir topp 10-spelare inom ett par år, säger Rasmus Hult som inte vill släppa några namn i det här läget.

Magnus Norman, Casper Ruud, Andrey Rublev, Christer Hult och Nordeas Martin Persson, Sverigechef efter finalen i Båstad 2023. Foto: Mathilda Ahlberg / Bildbyrån

På Bjärehalvön förbereder man sig för grussäsongen. 2024 är som bekant ett OS-år och det kommer sätta sin prägel på startfältet, tror Christer Hult.

Christer Hult.

– Invigningen i Paris sker på fredagen efter vår final och tennisen startar på lördagen. Nordea Open är därför en ypperlig förberedelse och vi har redan fått väldigt många förfrågningar av spelare. Det är samtidigt förknippat med ersättningar och vi kan inte tillmötesgå alla. Det var viktigt för oss att säkerställa Casper Ruud som vunnit och varit i flera finaler här och Andrey Rublev som vann här förra året. När vi närmar oss Monte Carlo och Madrid hoppas vi kunna släppa ytterligare namn, säger Christer Hult.

2005 lyfte Rafael Nadal bucklan på centercourten i Båstad. De senaste åren har den ständiga snackisen varit om den spanske tennisikonen återvänder till Båstad.
Christer Hult tar det inte för osannolikt att 37-åringen dyker upp.
– Det finns en skadeproblematik som alla känner till och så har vi en prisbild som ska matchas.

Rasmus Hult under Squash-SM för sex år sedan. Foto: Carl Sandin / Bildbyrån

Det är påsktider och om några dagar även skämtens högtid den 1 april. Ingen hade nog trott på påståendet att squash skulle bli en del av tennisen under veckan i oktober. Däremot ser Rasmus Hult likheter mellan sporterna.
– Det finns många! Man spelar en mot en, det handlar mycket om strategi och squash är liksom tennisen att likna vid schack. Det handlar om att utnyttja de egna styrkorna och samtidigt hitta motståndarens svagheter. Det mentala spelet är likartat även om du i squash flåsar motståndaren i nacken medan du i tennisen står öga mot öga med motståndaren. I båda idrotterna vinner de bästa för det mesta och det viktigaste i slutändan är att vinna rätt bollar.

Läs också: ITF-tävling till Växjö och koll på årets tävlingar