En av Svenska Tennisförbundets partners sedan flera år – Volkswagen – har sedan en tid ett erbjudande på sin nya elbil. En av de första som köpt elbilen genom Svenska Tennisförbundets erbjudande är Martin Waktel som bland annat är ansvarig för marknadsavdelningen på GLTK i Göteborg.
Bilen han köpt är nya eldrivna Volkswagen ID3.
– Jag har en bakgrund inom fordonsindustrin och har en hum om hur man kalkylerar. Månadskostnaden är bara en del av priset när du lånar. Man måste syna alla delar för att göra en rättvis kalkyl, som inköp, service, driftskostnader och inte minst andrahandsvärde. För att dealen ska vara riktigt bra så gäller det också att uppfylla några parametrar. Förutom den miljömässiga aspekten som alla tjänar på så måste jag köra mer än 1 500 mil om året. När man kör som jag, omkring 3 000 mil, och räknar in ett högre andrahandsvärde plus skatterabatten på 60 000 kronor som infaller efter ett halvår, så sparar jag runt åtta kronor per körd mil. Det är också fullt bilavdrag på en elbil.
Jo då, han har full koll på sin kalkyl och det är ett bra tips att noga räkna ut den faktiska kostnaden i slutändan.
– Jag tycker att fler inom tennisen borde utnyttja VW avtalet generellt, med så höga rabatter på dom fossila fordonen blir kalkylen i alla fall bättre en om man valt att köpa ett annat märke trots att det inte är en elbil. Under senhösten ska vi gå ut med bred information till våra anställda på GLTK, men vi ska också paketera erbjudandet till våra medlemmar. Det kommer inte vara lika förmånligt för dem, men bättre än många andra erbjudanden på marknaden, säger Martin och fortsätter:
– Volkswagen är världens största biltillverkare och då kan man nästan vara säker på att de inte gör en dålig bil, det är en bra ihopskruvad tysk bil och det känns tryggt även om det är ny teknik. Den är stabil på vägen, väldigt tyst och liksom bara susar fram…
Är det mycket att tänka på när man går från fossilt bränsle till el?
– Det är som att köra en automatväxlad bil. Du har ett bättre system och känner igen dig i funktionerna från mobiltelefonen. När du ska tanka sätter du i en sladd i bilen och en i stolpen. Du styr allt i en app i telefonen. Ska jag åka en längre sträcka, från Göteborg till Stockholm, använder jag snabbladdning för att komma ända fram i tid. Om jag inte har bråttom eller skall färdas sträckor upp till 30 mil tur och retur, så laddar jag bilen över natten med egna laddaren där hemma. Med appen kan jag tidsinställa allt, som till exempel att värmen i bilen ska gå på en stund innan jag ska använda den. Det man ska vara noga med är att kolla var det finns laddningsstationer, speciellt de som bor på landsbygden. Å andra sidan är en egen laddningsstation en bra investering och där du har ett ekonomiskt stöd på 5 000 kronor.
På GLTK har man i sann göteborgsanda en ny slogan: ”Nu laddar vi upp”…
– Ha ha, ja den är väl bra? Den är användbar även inom tennisen och padeln på klubben. Vi vill vara med i utvecklingen och värna om miljön. Därför kommer vi också investera i laddstolpar för våra medlemmar.